Læringssyn

Lige fra fødslen bruger barnet alle sine sanser og bliver derved en aktiv part i forhold til omsorgspersonerne, andre personer og omverdenen. Barnet kommunikerer flittigt med sprog og krop, - følger interesseret med i, hvad der foregår og prøver at forstå det. Brugen af sanserne og de konkrete oplevelser danner grundlaget for at opnå viden og bevidsthed om verdenen. Ved hjælp af sanserne, oplevelser og samværet med vigtige voksne, som barnet spejler sig i, opbygges barnets selvsyn, selvværd, principperne for samvær, normer etc.

Når barnet er vågent, er det hele tiden aktiv og lærer noget af alle situationer. Barnet har altid en intention med dét, det gør. Det øver sig hele tiden i at mestre forskellige ting, - det kan være med kroppen, med sproget, i forhold til andre børn/voksne, - ved gentagelser og udfordringer lærer barnet forskellige færdigheder, således det udvikler sig både fysisk og mentalt. Forskellige slags oplevelser er vigtigt i forhold til barets læring.

Det miljø, barnet færdes i, har stor betydning for barnets udvikling. Forudsætningen for at det enkelte barn støttes i udviklingsstøttende relationer er, at de voksne udviser engagement, glæde, nysgerrighed, indlevelsesevne og troværdighed. I Klemensker Børnehus er dette meget vigtigt og derfor tager vores pædagogiske grundsyn udgangspunkt i Marte-Meo-principperne. For at kunne udfordre både børn og voksnes læring i dagligdagen lægger vi stor vægt på fagligudvikling og uddannelse i personalegruppen.